آموزش ها

پرینترهای جوهرافشان

مقدمه‌ای بر پرینترهای جوهرافشان و اهمیت تعمیر آن‌ها

ضرری ندارد قبل از پرداختن به اهمیت تعمیر پرینتر جوهر افشان یک آشنایی مختصر با پرینترهای جوهری داشته باشیم: پرینتر جوهرافشان (Inkjet printer) یک دستگاه چاپگر است که با انتقال جوهر به کاغذ بدون تماس با آن اقدام به چاپ متن و تصویر می‌کند. نحوه کار پرینترهای جوهر افشان بسیار ساده است. جوهری که توسط کاربر داخل دستگاه ریخته می‌شود، داخل محفظه‌ای به نام کارتریج ذخیره می‌شود. این جوهر از طریق شلنگ‌های مخصوص وارد هد شده و سپس بر اساس دستور چاپ روی کاغذ منتقل می‌شود. همین مراحل نسبتا ساده نیازمند کارکرد صحیح قطعات متعددی نظیر برد پاور، برد فرمتر، هد، سنسور کاغذ، موتور، اپتیکال، کاغذکش، کارتریج، چرخ دنده و غیره است.

تماس بگیرید

tel:02634729118

لزوم تعمیرات پرینتر جوهری از چند جنبه حائز اهمیت می‌باشد. برای مثال عدم تعمیر یک پرینتر جوهری اداری خسارات زیادی به کسب‌وکار مربوطه وارد می‌کند. همچنین کار با پرینتر خراب تنها می‌تواند وضعیت خرابی پرینتر را وخیم‌تر کند. همه این‌ها در حالی است که تعمیر پرینترهای جوهرافشان می‌تواند از خشک شدن جوهر داخل کارتریج جلوگیری نماید. زمانی که پرینتر خراب است، امکان چاپ با آن وجود ندارد. در این حالت جوهر خشک شده و باعث خرابی کارتریج می‌شود. بنابراین هرچقدر برای تعمیر پرینتر جوهرافشان دست دست کنید، خسارات وارده به پرینتر بیشتر خواهد شد.

تاریخچه و پیشرفت‌های پرینترهای جوهرافشان

تاریخچه پرینترهای جوهرافشان در نوع خود جالب است. اولین پرینتر جوهرافشان در سال 1950 توسط یکی از کارمندان شرکت ژاپنی کانن (canon) به نام ایچیرو اندو ساخته شد. اختراع این کارمند ژاپنی انقلاب بزرگی در قرن بیستم محسوب می‌گشت. تا سال 1970 شرکت‌های بزرگی همچون اپسون و اچ پی به رقبای کانن تبدیل شدند. این صنعت روز به روز پیشرفت کرد تا امروز به فرم کنونی تبدیل شود.

چرا تعمیر پرینتر جوهرافشان مهم است؟

تعمیر پرینتر جوهر افشان از جهات مختلف اهمیت دارد. اولا تعمیر در مراحل اولیه خرابی هزینه کمتری دارد. دوما تاخیر در تعمیر پرینتر جوهری می‌تواند باعث اخلال در فعالیت کسب‌وکار شود. از طرفی تعمیرات پرینتر جوهری می‌تواند از خشک شدن جوهر داخل کارتریج جلوگیری نماید. تمام این موارد در کنار هم نشان می‌دهد تعمیر به موقع پرینتر جوهرافشان چقدر مهم است!

شناسایی خرابی‌های رایج در پرینترهای جوهرافشان

شناسایی خرابی اولین قدم در تعمیر پرینتر جوهر افشان است. پر واضح است اگر می‌خواهید خرابی پرینتر را تعمیر نمایید، در اولین مرحله باید علت خرابی را مشخص کنید. روش‌های مختلفی جهت تعیین علت خرابی پرینتر وجود دارد. گاهی اوقات می‌توان از روی کدخطای پرینتر مشکل را شناسایی کرد. برای مثال می‌توان به تعداد آلارم پرینتر توجه نمود یا کدخطای نمایش داده شده در صفحه نمایشگر را خواند. با در دست داشتن این اطلاعات می‌توان به دفترچه راهنمای پرینتر مراجعه نمود و علت خرابی را پیدا کرد. اما گاهی اوقات کدخطا راهکار مناسبی برای پیدا کردن علت خرابی نیست. در این صورت نشانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

مشکلات مکرر و کد‌های خطای پرینترهای جوهرافشان

هر کد خطا در پرینترهای جوهرافشان بیانگر وجود یک مشکل خاص است. البته کدخطای هر مدل پرینتر با کد خطای مدل دیگر متفاوت است. برای مثال شاید کد XX در پرینتر جوهر افشان مدل A برند کانن بیانگر خرابی هد پرینتر باشد. اما همین کد در پرینتر جوهر افشان مدل B برند اچ پی خرابی در کاغذکش را نشان دهد. خوشبختانه با توجه به کد ارورهای هر دستگاه می‌توان برای تعمیرات پرینتر جوهری اقدام کرد.

تشخیص مشکلات مکانیکی و الکترونیکی

گاهی اوقات هیچ کد خطایی در صفحه نمایشگر نمایش داده نمی‌شود، مثلا فرض کنید اصلا پرینتر روشن نشود! در این مواقع جهت تعمیر پرینتر جوهر افشان باید از نشانه‌ها و البته تجربه افراد متخصص کمک بگیرید. مثلا اگر پرینتر روشن نمی‌شود، باید بدانید علت این مشکل نقص در سیستم الکترونیکی دستگاه چاپگر است.

مروری بر اجزای کلیدی پرینترهای جوهرافشان

در یک پرینتر جوهر افشان قطعات مختلفی وجود دارند که کارکرد صحیح آنها برای چاپ بدون نقص حیاتی است. در ادامه لیستی از تمام اجزای پرینتر جوهر افشان را برای شما آماده کرده‌ایم:

  • هد
  • کارتریج
  • برد پاور
  • برد فرمتر
  • سنسور کاغذ
  • پنل نمایش
  • کرییج
  • موتور
  • چرخنده
  • کاغذکش
  • اپتیکال
  • غیره

با این وجود باید اذعان کرد هد و کارتریج مهمترین قطعات داخلی پرینترهای جوهر افشان محسوب می‌شوند. در ادامه یک مرور جزئی اما مختصر می‌کنیم به این دو قطعه کاربری و حساس.

ساختار و عملکرد هد چاپ (print head)

انتقال جوهر از پرینتر به کاغذ به واسطه هد انجام می‎شود. همین جمله اهمیت هد دستگاه پرینت جوهری را نشان می‌دهد. در زمان چاپ، جوهر موجود در کارتریج به داخل هد منتقل می‌شود. این جوهر به واسطه سوراخ‌های تعبیه شده در هد به کاغذ هدایت می‌گردد. دقت کنید در انتقال جوهر به کاغذ هیچ ارتباطی میان هد و کاغذ صورت نمی‌پذیرد. در واقع هد به صورت غیر تماسی اقدام به چاپ متن یا نوشته می‌کند. در صورت بروز کوچکترین خرابی در هد خیلی سریع باید از تعمیرکار پرینتر جوهر افشان کمک بگیرید تا مشکل را برطرف نماید.

نحوه کارکرد و نگهداری کارتریج‌های جوهر

کارتریج جوهر در پرینتر جوهرافشان قطعه‌ای است که در جوهر نگهداری می‌شود. در زمان چاپ این قطعه وظیفه جوهر رسانی به هد را انجام می‌دهد. به همین دلیل به کارتریج تانک جوهر گفته می‌شود. نگهداری صحیح از کارتریج بسیار مهم است. برای مثال شما باید به صورت مرتب از دستگاه پرینت بگیرید. در غیر این صورت جوهر داخل کارتریج خشک و عملیات چاپ با مشکل مواجه خواهد شد.

استراتژی‌های تعمیر گام به گام پرینتر جوهری

جهت تعمیرات پرینتر جوهری یک استراتژی کلی به کار گرفته می‌شود. این استراژی از عیب یابی خرابی آغاز می‌شود و تا حل مشکل ادامه پیدا می‌کند. البته قبل از هر چیز شما باید یک تعمیرکار پرینتر جوهری پیدا کنید تا اقدام به تعمیر پرینتر شما نماید. استراتژی تعمیر پرینتر جوهری به صورت زیر است:

  1. مشتری با کارشناسان مجموعه تماس می‌گیرد.
  2. کارشناسان در محل حاضر می‌شوند.
  3. عیب یابی دستگاه انجام می‌شود.
  4. هزینه تعمیر خرابی یا تعویض قطعه معیوب به مشتری گفته می‌شود.
  5. در صورت رضایت مشتری تعمیرات انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *