مقالات

جدول خرابی‌ها و تخمین هزینه تعمیرات پرینتر

جدول خرابی‌ها و تخمین هزینه تعمیرات پرینتر

برای دریافت خدمات تماس بگیرید

tel:09128636293

tel:02634729118

با هدف شفاف سازی قیمت تعمیر پرینتر در این بخش به صورت حدودی قیمت تعمیر انواع خرابی، شامل خرابی قطعات و خرابی در عملکرد دستگاه چاپگر را در جدول زیر ارائه کرده‌ایم. با اطلاع از تعرفه تعمیر خرابی پرینتر با خیالی آسوده می‌توانید برای تعمیر دستگاه خود اقدام کنید:

جدول هزینه تعمیر پرینتر 1402
سرویس تعرفه
تعمیر ترنسفر 600.000 – 200.000
تعمیر برد پاور 400.000 – 200.000
تعمیر هد پرینترهای جوهر افشان 550.000 – 200.000
تعمیر هد پرینتر سوزنی 300.000 – 200.000
تعمیر لیزر پرینتر 300.000 – 200.000
تعمیر فیوزینگ 400.000 – 200.000
تعمیر پیکاب 400.000 – 100.000
تعمیر چرخ دنده و گیربکس 450.000 – 150.000
تعمیر فیلم فیوزینگ، پرس، چینی هیتر 400.000 – 200.000
تعمیر سپریشن پد 400.000 – 100.000
تعمیر فن و موتور 600.000 – 200.000
تعمیر کلاج 400.000 – 150.000
تعمیر پاور فیش 100.000 – 50.000

 

جدول نرخ تعمیر انواع خرابی پرینتر 1402
خرابی تعرفه
روشن نشدن پرینتر 200.000 – 150.000
عدم توانایی پرینتر در انتقال کاغذ به دستگاه 50.000
کم رنگ شدن پرینت 70.000
عدم اتصال پرینتر به کامپیوتر 170.000
مچاله شدن کاغذ در پرینتر 200.000
شارژ کارتریج (به ازای هر رنگ) 70.000 – 50.000
شارژ تونر (به ازای هر لیزر) 130.000 – 80.000

 

جدول هزینه سرویس پرینتر 1402
نوع پرینتر قیمت
سرویس پرینتر جوهرافشان 600.000 – 300.000
سرویس پرینتر لیزری رنگی 800.000 – 400.000
سرویس پرینتر لیزری سیاه سفید 500.000 – 200.000
سرویس پرینتر حرارتی 400.000 – 200.000
هزینه نصب پرینتر به مدل پرینتر بستگی دارد
هزینه نصب درایور پرینتر به مدل پرینتر بستگی دارد

اجرت تعمیر انواع خرابی پرینتر در جدول بالا بر حسب تومان ارائه شده است. این لیست مطابق با آخرین تغییرات به روزرسانی می‌شود.

نحوه محاسبه هزینه تعمیر پرینتر

متاسفانه نرخنامه تعمیرات ماشین های اداری چندان کاربردی ندارد. بنابراین بهترین مرجع جهت محاسبه هزینه تعمیرات پرینتر جداول همین صفحه است. شما می‌توانید با توجه به لیست قیمت‌های موجود در این صفحه، نرخ تعمیر پرینتر را برآورد کنید. منتهی در زمان محاسبه باید علاوه بر اجرت تعمیرکار، هزینه‌های جانبی را نیز در نظر بگیرید. به طور کلی فرمول محاسبه هزینه تعمیر پرینتر به صورت زیر است:

هزینه ایاب و ذهاب + [هزینه تعمیر قطعه یا قیمت تعویض قطعه] + اجرت تعمیرکار = هزینه تعمیر پرینتر

در فرمول بالا اجرت تعمیرکار بر اساس تعرفه‌های موجود در جداول این صفحه مشخص می‌شود. همچنین هزینه ایاب ذهاب به محل سکونت شما بستگی دارد. اما یکی از پیچیده‌ترین عوامل در محاسبه هزینه تعمیرات چاپگرها، هزینه تعمیر یا تعویض قطعه است. بسته به اینکه قطعه معیوب را تعمیر یا تعویض می‌کنید، هزینه نهایی می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

فاکتورهایی که در جدول خرابی‌ها و هزینه‌ تعمیرات مؤثرند

طبق فرمول بالا هزینه تعمیر پرینتر می‌تواند تحت تاثیر معیارهای مختلفی قرار بگیرد:

  • در زمان تعمیر قطعه آسیب دیده، تعمیرکار درصدی را به قیمت خدمات اضافه می‌کند.
  • در صورت تعویض قطعه باید تعیین کنید قطعه تعویضی اورجینال باشد یا جنس درجه دوم!
  • تعویض قطعه خراب با جنس اورجینال هزینه بیشتری دارد، با این حال طول عمر دستگاه در این حالت بیشتر است.

سوالاتی که باید از تعمیرکار قبل از شروع کار بپرسید

در زمان مواجهه با خرابی تنها نباید به قیمت تعمیر پرینتر متمرکز شوید، چرا که سوالات زیادی هستند که پیش از شروع تعمیرات باید از تعمیرکار مربوطه بپرسید. این سوالات عبارتند از:

  • تعمیر پرینتر چقدر زمان می‌برد؟
  • آیا تعمیر پرینتر در محل انجام می‌شود یا فقط در مرکز تعمیراتی؟
  • هزینه تعویض قطعه معیوب چقدر است؟
  • آیا خرابی شامل گارانتی می‌شود؟

بررسی لیست قیمت تعمیر پرینتر و شرابط گارانتی توسط مشتری

بررسی عوامل تأثیرگذار بر هزینه تعمیرات پرینتر

عوامل زیادی بر هزینه تعمیر پرینتر موثر هستند، اما به طور حتم علت خرابی مهمترین عامل در هزینه تعمیرات پرینتر است. بسته به اینکه ترنسفر، برد پاور، فیوزینگ، کلاج، سپریشن پد، پیکاب، چرخ دهنده و غیره، کدام قطعه ایراد پیدا کرده، نرخ تعمیرات کاملا متفاوت خواهد بود. با در نظر داشتن علت خرابی عواملی همچون نوع، برند و مدل پرینتر به ترتیب بیشترین تاثیر را روی قیمت تعمیر چاپگر می‌گذارند. پس از علت خرابی، مهمترین عامل در قیمت گذاری تعمیرات پرینتر، نوع دستگاه است.

به طور کلی پرینترهای موجود در بازار به سه دسته جوهرافشان، لیزری و حرارتی تقسیم می‌شوند. از آنجا که پرینترهای جوهرافشان سیستم پیچیده‌تری دارند، نرخ سرویس و تعمیرات آنها بیشتر است. به همین ترتیب برند و نوع پرینتر نیز در اجرت تعمیر دستگاه تاثیر بسزایی دارند. به عنوان مثال قیمت تعمیر ترنسفر در پرینترهای سامسونگ با قیمت تعمیر ترنسفر در پرینترهای اچ پی می‌تواند هزینه متفاوتی داشته باشد.

تاثیر مدل پرینتر بر هزینه تعمیر

مدل پرینتر به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت تعمیر پرینتر محسوب می‌شود. به عنوان مثال پرینتر مدل 179fnw اچ پی یک پرینتر 4 کاره و رنگی است. این پرینتر قابلیت انجام عملیات‌های نظیر چاپ، اسکن، کپی و فکس را فراهم می‌کند. در نقطه مقابل مدل 107a همین برند، یک دستگاه تک کاره با قابلیت پرینتر تک رنگ محسوب می‌شود. پر واضح است سیستم پرینتر اول نسبت به پرینتر دوم پیچیدگی بیشتری داشته باشد؛ بنابراین هزینه تعمیر آن به مراتب بیشتر است.

نرخ استاندارد تعمیرکاران و تکنسین‌ها (نرخ اتحادیه)

حالا که صبحت از هزینه تعمیر پرینتر به میان آمده است، اجازه دهید به یک موضوع مهم بپردازیم. خوشبختانه هر ساله نرخنامه تعمیرات ماشین های اداری توسط اتحادیه صنف رایانه و ماشین‌های اداری تعیین می‌گردد. با این حال با توجه به نظارت ضعیفی که بر هزینه سرویس و تعمیر در بازار وجود دارد، بسیاری از تعمیرکاران توجهی به نرخنامه مصوب شده ندارند. . معمولا تعمیرکاران محلی تعرفه غیرمنصفانه از مشتری درخواست می‌کنند.

 

هزینه‌های رایج برای تعمیر خرابی‌های اساسی

اگر مشکل پرینتر اساسی باشد، قیمت تعمیر پرینتر می‌تواند کمی تا حدودی با جدول بالا فرق کند. منظور از خرابی اساسی، خرابی قطعات یا مثلا سوختن موتور پرینتر است. در این صورت علاوه بر هزینه تعمیرات پرینتر باید مبالغی هم برای خرید یک قطعه جدید در نظر بگیرید. تجربه نشان داده هزینه خرید قطعه جدید پرینتر از دستمزد تعمیرکار بیشتر است.

هزینه‌های تعمیر برای مشکلات پیچیده‌تر

اگر مشکل پرینتر پیچیده‌تر باشد، به گونه‌ای که عیب یابی و تشخیص آن تخصص بالایی را بطلبد، در این صورت هزینه تعمیر پرینتر بیش از پیش افزایش خواهد یافت. فراموش نکنید در صورت حاد بودن خرابی یا ناشناخته بودن علت مشکل، متخصص باید زمان زیادی را جهت عیب یابی و تعمیر دستگاه صرف کند. از همین بابت نرخ دستمزد وی افزایش پیدا خواهد کرد.

تفاوت هزینه تعمیرات بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

گرچه هزینه قیمت خرید پرینترهای جوهرافشان از پرینترهای لیزری کمتر است، اما باید بدانید هزینه تعمیر آنها به مراتب بیشتر خواهد بود. چاپگر لیزری به وسیله انتقال ذرات تونر به کاغذ عملیات چاپ را انجام می‌دهد، در حالی که چاپگر جوهرافشان این کار را با پخش جوهر روی کاغذ به سرانجام می‌رساند. اگر به این پروسه با جزئیات بیشتری نگاه کنیم، متوجه می‌شویم سیستم یک دستگاه پرینت جوهرافشان پیچیدگی‌های بیشتری دارد. همچنین قطعات این سری از چاپگرها حساس‌تر هستند. از همین بابت می‌توان نتیجه گرفت هزینه تعمیرات پرینتر جوهرافشان نسبت به تعرفه تعمیرات پرینتر لیزری بیشتر است؛ البته به شرطی که خرابی در دو دستگاه یکسان باشد.

مقایسه هزینه‌های جزئی و عمده در پرینترهای متفاوت

برای درک بهتر مقرون به صرفه بودن هزینه تعمیر پرینتر لیزری نسبت به جوهرافشان اجازه دهید یک مقایسه ساده در هزینه تعمیر خرابی نسبتا جزئی انجام دهیم. هد در پرینتر جوهرافشان و لیزر در پرینتر لیزری هر دو منبع اصلی چاپ هستند. با این حال طبق جدول بالا میانگین هزینه تعمیر هد 450 هزار تومان است. این در حالی است که جهت تعمیر لیزر به طور متوسط باید تنها 250 هزار تومان هزینه کنید. همین تفاوت قیمت در هزینه‌های کلی تعمیر پرینتر مشاهده می‌شود.

نکاتی برای کاهش هزینه تعمیرات مدل‌های مختلف

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، شاید به دنبال راهی جهت کاهش هزینه تعمیرات پرینتر باشید. در این صورت چند توصیه را جدی بگیرید؛

  • اگر دستگاه گارانتی دارد، حتما از گارانتی آن استفاده کنید.
  • تعمیر پرینتر را به مراکز معتبر بسپارید. تعرفه این مراکز مشخص است.
  • پس از آغاز تعمیرات از قیمت تعمیر پرینتر مطلع شوید.

آیا تعمیر پرینتر مقرون‌به‌صرفه است؟

گاهی اوقات با وجود رعایت تمام اصول و مقررات استفاده از پرینتر، باز هم دستگاه دچار خرابی می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد، خرابی چاپگرها اجتناب ناپذیر است. سوالی که در این مواقع مطرح می‌شود، این است که “آیا هزینه تعمیر پرینتر مقرون به صرفه است؟” پاسخ به این سوال به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. دقت کنید قیمت خرید یک پرینتر تازه اداری برای کسب‌وکارها بسیار زیاد است. بنابراین در اغلب اوقات تعمیر پرینتر بهترین گزینه پیش روی کسب‌وکارها خواهد بود. اما درباره پرینترهای خانگی قضیه کمی فرق می‌کند. با توجه به افزایش قیمت قطعات، ممکن است هزینه تعمیر پرینتر سر به فلک بکشد! در این صورت بهتر است به جای تعمیر خرابی، آن را با یک دستگاه نو تعویض کنید، خصوصا اگر هزینه تعمیر تفاوت زیادی با خرید پرینتر نو نداشته باشد.

بررسی هزینه تعمیر در مقابل خرید پرینتر جدید

طبق یک قانون کلی، اگر هزینه تعمیرات پرینتر بیشتر از نصف قیمت خرید یک پرینت جدید باشد، بهتر است از تعمیر کردن دستگاه منصرف شوید! برای مثال اگر پرینتر شما مدل X از شرکت HP است و قیمت آن در بازار 4 میلیون می‌باشد، ممکن است با خرابی موتور مواجه شود. در این صورت شاید پس از بررسی‌های تعمیرکار متوجه شوید برای خرید موتور و تعویض آن باید چیزی حدود 2.5 میلیون هزینه کنید. آن هم برای یک پرینتر دست دوم! در این شرایط خرید پرینتر معقول تر به نظر می‌رسد.

نکاتی برای تصمیم‌گیری مالی آگاهانه

در یک دو راهی میان پرداخت هزینه تعمیر پرینتر یا خرید پرینتر جدید می‌بایست نکاتی را مدنظر قرار دهید؛

  • آیا نرخ تعمیر پرینتر نسبت به قیمت خرید همان پرینتر ارزشمند است؟
  • آیا طول عمر مفید پرینتر باقی مانده یا عمر مفید آن به سر رسیده است؟
  • هزینه‌های جانبی تعمیر چاپگر چقدر است؟
  • آیا شرکت ارائه دهنده خدمات پس از تعمیر پرینتر از خدمات خود پشتیبانی می‌کند؟

پس از پاسخ به این سوالات می‌توان با قطعیت گفت که آیا تعمیر پینتر از لحاظ مالی درست است یا خرید پرینتر!

هزینه‌های پنهان در تعمیرات پرینتر

هزینه پنهان به هزینه‌هایی گفته می‌شود که در عمل شما آنها را پرداخت نمی‌کنید، اما در واقعیت جزو هزینه‌های شما خواهند بود. مصداق بارز این موضوع، پرداخت قیمت تعمیر پرینتری است که عمر مفید آن گذشته است. به طور کلی عمر مفید یک پرینتر تازه چیزی حدود 3 الی 5 سال تخمین زده می‌شود. حال فرض کنید پرینتر شما بیش از 5 سال است که در حال چاپ باشد. در این صورت تعمیر آن نه تنها یک هزینه هوشمندانه محسوب نمی‌شود، بلکه از لحاظ علم حسابداری یک هزینه پنهان و اضافی نام می‌گیرد. چرا که در دراز مدت شما ملزم به تعویض پرینتر خود هستید، در حالی که مدتی قبل بدون تفکر اقدام به تعمیر آن کرده‌اید.

هزینه‌های جانبی تعمیرات پرینتر که باید از آن‌ها آگاه باشید

بسیاری از افراد در زمان محاسبه هزینه تعمیر پرینتر اشتباه می‌کنند. اشتباه این افراد این است که هزینه تعمیرات پرینتر را تنها در هزینه‌های جانبی خلاصه می‌کنند. این طرز تفکر اشتباه است. برای مثال هزینه تعمیر برد چیزی حدود 200 الی 400 هزار تومان است. اما به این مبلغ باید هزینه‌های جانبی دیگر همچون هزینه خرید قطعه، هزینه عیب یابی، هزینه ایاب ذهاب و غیره را هم به لیست خود اضافه کنید.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از هزینه‌های غیرضروری

جهت جلوگیری از بروز هزینه‌های غیر ضروری باید یکسری از موارد را با دقت مدنظر قرار دهید. از جمله این موارد مطالعه دفترچه راهنمای پرینتر است. معمولا در دفترچه راهنمای پرینتر نکاتی در باب استفاده صحیح از پرینتر نوشته شده است. همچنین نگهداری و طرز صحیح استفاده از پرینتر اهمیت زیادی دارد. پرینت مرتب برای جلوگیری از خشک شدن جوهر، جلوگیری از خیس شدن دستگاه، جابجایی آرام و غیره از جمله اقداماتی است که شما را با هزینه‌های غیر ضروری برای تعمیر پرینتر روبرو نخواهد کرد.

بهترین شیوه‌ها برای کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر پرینتر

جهت کاهش هزینه تعمیر پرینتر نکات زیر را رعایت کنید:

  • از تونر و جوهر باکیفیت برای چاپ استفاده کنید.
  • از کاغذهای باکیفیت برای انجام عملیات چاپ استفاده کنید.
  • پرینتر را به دقت جابجا کنید.
  • با پرینت مرتب از خشک شدن منبع چاپ به خصوص جوهر در پرینترهای جوهرافشان جلوگیری کنید.
  • دستگاه پرینتر را از محیط مرطوب دور نگه دارید.
  • سرویس دوره‌ای پرینتر را فراموش نکنید.

روش‌های پیشگیرانه برای کاهش نیاز به تعمیرات گران‌قیمت

با وجود تمام آنچه در زمینه پیشگیری از خرابی پرینتر و کاهش هزینه تعمیرات ناشی از آن گفته شده، باید قبول کرد دستگاه چاپگر نیز به مرور پس از استفاده‌های زیاد فرسوده می‌شود. بنابراین در صورت سررسیدن پایان عمر مفید دستگاه باید شاهد خرابی در آن باشیم. اما با سرویس دوره‌ای پرینتر تا حدود زیادی می‌توان از هزینه تعمیرات پرینتر، آن هم تعمیرات گران قیمت خلاص شد. سرویس دوره‌ای دستگاه بهترین استراتژی جهت شناسایی کوچکترین خرابی در پرینتر و جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع است. در غیر این صورت یک مشکل کوچک در دراز مدت هزینه سنگینی به دستگاه شما وارد خواهد کرد.

برنامه‌ریزی دوره‌ای برای نگهداری و بازرسی پرینتر

بنا به گفته کارشناسان بهترین استراتژی جهت کاهش هزینه تعمیر پرینتر همان سرویس دوره‌ای است. اگر می‌خواهید با سرویس دوره‌ای قیمت تعمیر پرینتر را کاهش دهید، باید یک برنامه اصولی داشته باشید. به طور کلی پرینترهای خانگی در دوره‌های 9 الی 12 ماهه نیاز به سرویس دارند. همچنین پرینترهای اداری باید هر 3 الی 9 ماه سرویس شوند. مطمئن باشید با سرویس به موقع هزینه تعمیرات پرینتر تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین این کار را حتما جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *