آموزش ها

علت گیر کردن کاغذ داخل پرینتر چیست؟

علت گیر کردن کاغذ داخل پرینتر چیست؟

عوامل مختلفی در گیر کردن کاغذ در چاپگر موثر هستند. این عوامل گاهی به آسانی برطرف میشوند و شما می توانید با درآوردن کاغذ مشکل دستگاه را برطرف کنید. اما گاهی مشکل جدی برای پرینتر ایجاد میشود که نتیجه آن گیر کردن کاغذ در پرینتر است. برای برطرف کردن این مشکل حتما باید به تعمیرکاران متخصص مراجعه کرد. در ادامه به مهم ترین علت هایی که باعث گیر کردن کاغذ داخل پرینتر میشوند، اشاره کرده ایم.

 

نوع کاغذ مورد استفاده در پرینتر

اولین دلیلی که هنگام گیر کردن کاغذ داخل پرینتر باید بررسی کنید، نوع کاغذی است که در دستگاه قرار داده اید. برخی از کاغذها کیفیت مطلوبی ندارند. به همین دلیل با کوچک ترین حرکت ناهماهنگ در چاپگر گیر میکنند. هنگام چاپ دو رو با پرینتر معمولی یا استفاده از کاغذهای دسته دوم نیز باید دقت بسیاری داشته باشید. چرا که وجود چروک یا پارگی در کاغذ احتمال گیر کردن آن داخل پرینتر را تا حد زیادی افزایش میدهد.

غلطک های پرینتر

اگر کاغذها مشکلی ندارند، باید به سراغ بررسی دیگر عوامل پرینتر بروید. سلامت کاغذ کش یا غلطک های موجود در پرینتر نیز باید سالم باشند تا کاغذها به شکل صحیح حرکت کنند. عدم حرکت درست کاغذ کش ها باعث میشود کاغذ به خوبی در پرینتر حرکت نکند، چروک شود یا در دستگاه گیر کند.

فیوزینگ پرینتر

فیوزینگ پرینتر از دیگر قطعاتی است که میتواند در گیر کردن کاغذ داخل پرینتر نقش داشته باشد. تونر در قسمت فیوزینگ ذوب میشود و روی کاغذ چاپ میشود. بنابراین کاغذ در این قسمت نیز باید حرکت کند. در صورتی که غلطک های فیوزینگ مشکل داشته باشند، کاغذ در این قسمت گیر میکند.

علت گیر کردن کاغذ در دفعات زیاد

اگر به صورت مداوم کاغذ در دستگاه شما گیر میکند، ممکن است مشکل جدی تری وجود داشته باشد. در این صورت بهتر است برای بررسی قطعات مانند کاغذ کش و پیکاپ رولر، غلتک، چرخ دنده ها و برد دستگاه به واحد تعمیرات پرینتر مراجعه کنید تا با بررسی دقیق مشکل آن حل شود.

چگونه مشکل گیر کردن کاغذ داخل پرینتر را برطرف کنیم؟

زمانی که کاغذ در پرینتر گیر کرده است، باید آن را به آرامی از داخل پرینتر بیرون بکشید. به یاد داشته باشید که باید این کار را با ظرافت و دقت تمام انجام دهید. وگرنه ممکن است بخشی از آن پاره شود و برای خارج کردن آن به تعمیرات تخصصی نیاز باشد.

 

کاغذ ممکن است در هر جایی از مسیر در داخل پرینتر گیر کند. اگر در ابتدای ورودی پرینتر گیر کرده باشد که به راحتی میتوانید با دو دست خود و به آرامی آن را بیرون بکشید. ولی اگر کاغذ در محدوده ی کارتریج تونر گیر کرده باشد، باید ابتدا درب کارتریج را باز کنید. پس از خارج کردن کارتریج میتوانید هر کاغذی را که در این محدوده گیر کرده است، بیرون بیاورید.

معمولا کاربران میتوانند کاغذ گیر کرده را از پرینتر خارج کنند. اما در برخی موارد قطعه ای از آن در پرینتر باقی میماند. به همین دلیل احتمال نیاز به تعمیرات تخصصی وجود خواهد داشت. در قسمت بعدی در مورد مراحل حل مشکل گیر کردن کاغذ داخل پرینتر توضیحاتی را ارائه داده ایم.

مراحل بیرون آوردن کاغذ از داخل پرینتر

زمانی که کاغذ در داخل پرینتر گیر میکند، دستگاه از طریق چراغ چشمک زن کاربر را متوجه این مشکل میکند. شما برای اینکه بتوانید کاغذی را که در داخل پرینتر گیر کرده است بیرون بیاورید مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول) خاموش کردن و باز کردن درهای پرینتر

پیش از انجام هر اقدام دیگری برای حل مشکل گیر کردن کاغذ داخل پرینتر، پرینتر را خاموش کنید. اگر پرینتر به تازگی در حال کار بوده است، باید تا خنک شدن قسمت فیوزینگ و تونر صبر کنید.

تمام درهای دستگاه را باز کنید. اگر مشخص است که کاغذ کجا گیر کرده، نیازی به باز کردن تمام درب ها نیست. فقط دربی که در خارج کردن کاغذ به شما کمک میکند را باز کنید.

مرحله دوم) بیرون کشیدن کاغذ

با دقت فراوان کاغذ را از داخل دستگاه بیرون بکشید. به یاد داشته باشید که کاغذ را نباید به سمت عقب بکشید. آن را از مسیر خروجی بیرون بیاورید. کاغذ را دو دستی بگیرید و به آرامی فشار وارد کنید. این روش بهترین راهکار برای رفع گیر کردن کاغذ داخل پرینتر است. اگر کاغذ با این روش خارج نمیشود، دست نگه دارید و تعمیرکار خبر کنید.

مرحله سوم) بستن درها و ریست کردن دستگاه

در صورتی که موفق به خارج کردن کاغذ شدید، پیش از روشن کردن دوباره  دستگاه، از بسته بودن درها مطمئن شوید.

زمانی که مراحل بالا انجام شد و مشکل دستگاه برطرف شد، دستگاه را ریست کنید تا آماده به کار می شود. اگر چراغ چشمک زن پرینتر همچنان روشن است، احتمال دارد تکه های کاغذ در آن جا مانده باشد. پس دوباره بررسی کنید. ولی اگر از خارج شدن کاغذ اطمینان دارید،  پرینتر را به مدت یک دقیقه از برق بکشید. سپس دوباره آن را روشن کنید.

 

برای جلوگیری از گیر کردن کاغذ داخل پرینتر چه باید کرد؟

برای اینکه از گیر کردن کاغذ داخل پرینتر جلوگیری کنید، میتوانید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه آن ها را بیان کرده ایم.

  • از کاغذهایی استفاده کنید که توسط برندها معتبر تولید شده اند و کیفیت آن ها تضمین شده است.
  • سایز و میزان ضخامت کاغذ را در قسمت تنظیمات وارد کنید.
  • راهنمای پرینتر را مطالعه کنید تا بدانید که از چه کاغذهایی میتوانید برای پرینتر خود استفاده کنید.
  • کاغذ را در نگهدارنده سینی پرینتر به خوبی تنظیم کنید تا در هنگام پرینت دستگاه با مشکل مواجه نشود. سینی نگهدارنده کاغذ نقش بسیار مهمی در ممانعت از گیر کردن کاغذ داخل پرینتر دارد.
  • به مدت طولانی از دستگاه پرینتر خود استفاده نکنید.
  • حتما به ظرفیت پرینتر توجه داشته باشید و متناسب با این ظرفیت از دستگاه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *