دسته‌بندی نشده

تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری در چیست؟

پرینتر جوهرافشان بهتر است یا لیزری؟

در خرید پرینتر، غالبا افراد به عواملی اعم از کیفیت چاپ، اندازه و ابعاد پرینتر، مواد مصرفی، هزینه خرید و نگهداری، هزینه تعمیر و حتی مکان استفاده آن توجه می‌کنند. در این میان، بهتر است بدانید که پرینترهای جوهرافشان برای چاپ تصاویر رنگی غالبا بهتر از پرینترهای لیزری هستند. همچنین قیمت خرید این پرینترها نیز کمتر از پرینترهای لیزری است. اما هزینه تعمیر پرینتر لیزری بسیار به‌صرفه‌تر از پرینترهای جوهرافشان می‌باشد. همچنین پرینترهای لیزری غالبا برای چاپ تصاویر و متن‌های سیاه‌ و سفید و همچنین برای تعداد چاپ زیاد پیشنهاد می‌شوند.

از طرفی، می‌توان مهم‌ترین تفاوت‌های پرینترهای جوهرافشان و لیزری را در موارد زیر خلاصه کرد:

1.      هزینه خرید پرینتر جوهرافشان بسیار کمتر از پرینترهای لیزری است؛ اما هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها بالاتر می‌باشد.

2.      معمولا ابعاد پرینترهای جوهرافشان کوچک‌تر از پرینترهای لیزری است و این پرینترها به فضای کمتری نیاز دارند. 

3.     برگه چاپ‌ شده در پرینترهای جوهر افشان کمی مرطوب خواهد بود، در صورتی‌ که برگه‌های چاپ‌شده در پرینترهای لیزری کاملا خشک هستند. دلیل این امر این است که در پرینترهای لیزری از پودرهای مخصوص برای چاپ استفاده می‌شود و حتی در صورت نازک بودن کاغذ قرار گرفتن این پودرها روی سطح کاغذ به آن آسیبی وارد نخواهد کرد. در صورتی‌ که به دلیل استفاده از جوهر در پرینترهای جوهرافشان، غالبا سطح کاغذ مرطوب شده و حتی در کاغذهای نازک نیز ممکن است یک‌ سری برجستگی ایجاد شود.

4.      سرعت چاپ پرینترهای لیزری بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است . به‌ همین دلیل این نوع از پرینترها غالبا برای چاپ اسناد و مدارک به‌ کار می روند. در پرینترهای جوهرافشان به‌ دلیل اینکه عکس‌ها با کیفیت بالا چاپ می‌شوند، این پرینترها از سرعت کمتری برخوردار هستند.  

5.      هزینه کارتریج یک سوم هزینه پرینتر است و به همین خاطر نیز می‌توان گفت که هزینه تعویض و شارژ کارتریج پرینترهای جوهر افشان بسیار بیشتر از هزینه شارژ کارتریج پرینترهای لیزری است.

6.      همچنین ظرفیت کارتریج پرینترهای جوهرافشان نیز کمتر از انواع لیزری است.

7.      کارتریج‌های جوهری قابلیت شارژ دارند؛ اما با شارژ این کارتریج‌ها ممکن است آسیب سخت‌ افزاری به پرینتر وارد شده و در این‌ صورت از عمر دستگاه کاسته می‌شود. در برابر، کارتریج‌های تونر پرینترهای لیزری نیز قابل شارژ هستند؛ اما ظرفیت و طول عمر بیشتری نسبت به نوع جوهری دارند و کمتر نیاز به تعویض یا شارژ پیدا می‌کنند.

8.      برخی از انواع پرینترهای جوهر‌افشان نیز 4 کارتریج رنگی دارند؛ اما در اغلب آن‌ها قیمت کارتریج‌ها بسیار زیاد است.

9.      به دلیل اینکه در پرینترهای جوهرافشان از جوهر برای چاپ استفاده می‌شود، می‌توان در چاپ با این پرینترها از انواع کاغذهای ضخیم و گلاسه نیز استفاده کرد. شما می‌توانید با استفاده ازپرینترهای جوهرافشان عکس‌ها و طرح‌هایی با کیفیت بالا را روی کاغذهای ضخیم مانند کاغذ گلاسه چاپ کنید. در پرینترهای لیزری برای استفاده از کاغذ محدودیت وجود داشته و شما نمی‌توانید از هر نوع کاغذ با هرضخامتی در این پرینترها استفاده کنید.

10.  برخی از انواع پرینترهای لیزری به‌ صورت سه‌کاره یا چندکاره ساخته می‌شود و قابلیت کپی، اسکن یا حتی فکس نیز دارند. در صورتی‌ که اغلب پرینترهای جوهرافشان از این قابلیت‌ها بهره‌مند نیستند.

11.  اغلب پرینترهای لیزری در ابعاد A4 ارائه می‌شوند و در این مورد نیز می‌توان گفت که پرینترهای جوهرافشان از تنوع ابعاد بیشتری برخوردار هستند. همچنین بدیهی است که خرید پرینترهای بزرگ‌تر با ابعاد چاپ بیشتر، هزینه بالاتری دارد. به همین دلیل در این مورد باید کاملا به نیاز خود از خرید پرینتر توجه کنید.

12.  پرینترهای جوهرافشان روی کیفیت تجهیزات و کیفیت جوهر بسیار حساس هستند. در نتیجه، اگر شما از رنگ‌های بدون کیفیت در پرینتر جوهرافشان خود استفاده کنید، ممکن است آسیب جدی به دستگاه شما وارد شده و از طول عمر آن کاسته می‌شود. در حالی که در پرینترهای لیزری، غالبا این حساسیت به پودرها و تجهیزات مطرح نیست.

کیفیت چاپ پرینترها
کیفیت چاپ پرینتر جوهرافشان یا لیزری؟

کیفیت چاپ پرینتر جوهرافشان یا لیزری؟

همانطور که گفته شد، پرینترهای جوهرافشان غالبا برای چاپ تصاویر و اشکال گرافیکی رنگی بهتر عمل می‌کنند؛ در صورتی‌که پرینترهای لیزری بیشتر برای چاپ متون و اشکال سیاه و سفید مناسب هستند. همچنین می‌توان گفت که در ابعاد چاپ نرمال، کیفیت چاپ در هر دو نوع این پرینترها یکی است. اما در صورتی‌ که نیاز به چاپ فونت‌هایی با سایز کوچکتر باشد، غالبا پرینترهای لیزری بهتر عمل می‌کنند.

از طرفی، سرعت چاپ نیز از عوامل مهم در کیفیت چاپ یک پرینتر محسوب می‌شود که همانطور که گفته شد، سرعت چاپ پرینترهای لیزری بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است. زیرا در پرینترهای جوهرافشان از ترکیب سه کارتریج رنگی با یک کارتیج مشکی برای فرآیند چاپ استفاده می‌شود و به همین دلیل، ترکیب این کارتریج‌ها غالبا زمان زیادی می‌برد.

اما چه عواملی روی کیفیت پرینتر تاثیرگذار هستند؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، در انتخاب پرینتر عواملی مانند کیفیت ساخت، دقت و کیفیت چاپ، نحوه چاپ، هزینه مواد مصرفی، هزینه تعمیر پرینتر و برخی عوامل مهم دیگر در نظر گرفته می‌شوند.

در این صورت می‌توان گفت بهترین روش برای بررسی کیفیت چاپ پرینترها، مشاهده کیفیت خروجی آن است. در مدل‌های جدید چاپگرهای جوهرافشان غالبا دقت چاپ 4800*1200 نقطه در اینچ است، اما در چاپگرهای لیزری تک رنگ دقت چاپ غالبا 600*600 نقطه در اینچ یا حداکثر 1200*1200 نقطه در اینچ می‌باشد. البته دقت چاپ در چاپگرهای لیزری رنگی تا 2400*2400 نقطه در اینچ نیز متغیر خواهد بود.

مصرف کارتریج
تفاوت مصرف کارتریج پرینترهای جوهرافشان و لیزری

تفاوت مصرف کارتریج پرینترهای جوهرافشان و لیزری

همانطور که گفته شد، کاتریج‌های تونر که در پرینترهای لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرند، علاوه‌ بر اینکه همانند کارتریج‌های جوهری قابل شارژ هستند، طول عمر و ظرفیت بیشتری نسبت به کارتریج‌های نوع جوهری دارند. در کنار آن، سرعت چاپ پرینترهای لیزری نیز بالاتر از پرینترهای جوهرافشان است. وجود این دو قابلیت در کنار هم باعث شده است که استفاده از پرینترهای لیزری برای افرادی که حجم کاری بالایی دارند، مناسب‌تر باشد؛ زیرا این پرینترها در کنار اینکه سرعت بالاتری دارند، برای حجم کاری بالا هزینه مواد مصرفی کمی نیز خواهند داشت. از طرفی، کارتریج‌های تونر باگذشت زمان خشک نمی‌شوند و برای استفاده بلند مدت نیز مناسب هستند؛ در صورتی‌ که این ویژگی در اغلب کارتریج‌های جوهرافشان صدق نمی‌کند.

در این میان توجه داشته باشید برای اینکه هنگام تعویض کارتریج به قطعات داخلی پرینتر آسیب وارد نشود، بهتر است شارژ کارتریج را به افراد ماهر و متخصص بسپارید

اما کدام‌ یک از این دو نوع پرینتر به‌صرفه‌تر است ؟

اگر بخواهیم قیمت را مبنای انتخاب پرینترهای لیزری و جوهرافشان قرار دهیم، می‌توان گفت که با بودجه خیلی کم نیز امکان خرید پرینترهای جوهرافشان برای چاپ سیاه و سفید وجود دارد. این پرینترها برای مصرف خانگی نیز مناسب هستند اما بدیهی است که هزینه نگهداری بیشتری دارند. اما اگر نمی خواهید دائما از پرینتر خود استفاده کنید، می‌توانید بودجه خود را برای خرید یک پرینتر لیزری کنار بگذارید. در این میان می‌توان گفت که کارتریج پرینتر دقیقا مواد مصرفی پرینتر را شامل می‌شود که پس از اتمام آن، باید آن را شارژ کرده یا تعویض کنید. در نتیجه، اگرچه خرید پرینترهای جوهرافشان هزینه اولیه کمتری خواهد داشت، اما در کنار آن هزینه تعویض و شارژ کارتریج این پرینترها بسیار بالاتر است و در برخی موارد این هزینه در سال، از قیمت اولیه خرید پرینتر جوهرافشان نیز بیشتر می‌شود. در واقع، کارتریج پرینترهای جوهرافشان ظرفیت کمتری داشته و نیاز به تعویض و شارژ بیشتری دارند و تعداد صفحات کمتری را نسبت به کارتریج‌های پرینترهای لیزری چاپ می‌کنند. در حالی‌ که تعویض کارتریج‌های تونر در پرینترهای لیزری علاوه‌ بر اینکه بسیار ساده است، در مدت زمان طولانی‌تری انجام خواهد شد و در واقع این کارتریج‌ها ماندگاری بالایی دارند؛ اما توجه داشته باشید، اگر مرطوب شوند شما دیگر نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و به خدمات تعمیر دستگاه پرینتر نیاز خواهید داشت تا پرینتر شما درست شود.

تعمیر دستگاه پرینتر
پرینتر جوهرافشان بهتر است یا پرینتر لیزری؟

مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای پرینترهای جوهرافشان عبارتند از:

·  ابعاد کوچک‌تر و اشغال کردن فضای کمتر

·  قابلیت چاپ روی انواع مختلف کاغذ یا ضخامت‌های مختلف

·  قابلیت چاپ طرح‌های گرافیکی سنگین و پیچیده

·   کیفیت چاپ بالاتر

مهم‌ترین معایب این پرینترها نیز عبارت است از:

·   عدم استفاده برای چاپ‌هایی با تعداد بالا به دلیل سرعت پایین

·   استفاده از جوهر در چاپ متون و تصاویر و امکان ایجاد رطوبت در کاغذهایی با ضخامت کم

·   هزینه زیاد تعویض و شارژ کارتریج

مزایا و معایب پرینترهای لیزری

از اصلی ترین مزایای پرینترهای لیزری نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·    امکان چاپ کاغذ در تعداد بالا و قابلیت استفاده برای مصارف اداری و سازمان سنگین و زیاد

·    صرفه‌جویی در زمان با داشتن سرعت بالای چاپ

·    کیفیت بالای چاپ متن‌هایی با فونت سایز کوچک‌تر

·    داشتن کارتریج‌هایی با ظرفیت و طول عمر بالاتر

معایب این پرینترها را نیز می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

·    داشتن ابعاد بزرگ و وزن سنگین (برخی مدل‌های چندکاره این پرینترها فضای بسیار زیادی نیاز داشته و به‌ صورت ایستاده روی زمین قرار می‌گیرند.)

·    عدم قابلیت چاپ روی انواع کاغذ

·    کیفیت پایین‌تر چاپ تصاویر و اشکال گرافیکی رنگی نسبت به پرینترهای جوهرافشان

حالا که با تمام ویژگی های پرینترهای جوهرافشان و پرینترهای لیزری آشنا شدید، می توانید براساس نیاز خود بهترین مدل پرینتر را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *