آموزش ها

معرفی انواع خرابی‌های پرینتر و روش‌های تشخیص

معرفی انواع خرابی‌های پرینتر و روش‌های تشخیص

تنوع خرابی در پرینتر بسیار گسترده است. گاهی اوقات مشکل پرینتر تولید سر و صدای زیاد می‌باشد. در این مواقع دستگاه پرینت را به درستی انجام می‌دهد، اما هنگام فعالیت صدای گوش خراشی از خود تولید می‌کند. معمولا پس از بررسی‌های لازم، استهلاک قطعات مکانیکی علت سر و صدای پرینتر شناخته می‌شود. گاهی اوقات هم پرینتر اصلا روشن نمی‌شود. در این حالت احتمالا مشکل را باید در بخش الکترونیکی دستگاه پیدا کنید. نوسانات برق یا خرابی کابل و اتصالات دستگاه می‌تواند دلیل اصلی این موضوع باشد. از طرفی گاهی اوقات یک مشکل نرم افزاری باعث ایراد در چاپ می‌شود. مثلا پرینت برعکس گرفته می‌شود یا اصلا دستگاه توسط کامپیوتر شناسایی نمی‌شود. در این قسمت از راهنمای تعمیر پرینتر می‌توان ادعا کرد تمام خرابی‌های پرینتر به سه دسته تقسیم می‌شوند؛

  • خرابی‌های مکانیکی
  • مشکلات الکترونیکی
  • خطاهای نرم افزاری

حالا که با دسته بندی‌های انواع خرابی در پرینتر آشنا شدید، اجازه دهید در ادامه بررسی کامل‌تری از این خرابی‌ها داشته باشیم.

خرابی‌های مکانیکی پرینتر

خرابی مکانیکی پرینتر به معنای خرابی در بخش مکانیکی دستگاه است. هرگونه خرابی در قطعات داخلی اعم از برد، چرخ دنده، سنسور، کاغذکش، درام، فیوز، هد و غیره به این بخش مربوط می‌شود. اگر خرابی پرینتر به بخش مکانیکی مربوط باشد، معمولا برای تعمیر پرینتر باید قطعه معیوب را تعمیر یا تعویض کرد.

  • راه راه شدن پرینت
  • چاپ خط خطی
  • چاپ با خطوط افقی
  • نکشیدن کاغذ داخل پرینتر
  • چشمک زدن چراغ‌های دستگاه
  • گیر کردن کاغذ در پرینتر
  • شل شدن سینی چاپ
  • پایین بودن کیفیت پرینت
  • نمایش پیغام خالی بودن کارتریج

این مشکلات ناشی از استهلاک و خرابی قطعات داخلی پرینتر هستند.

مشکلات الکترونیکی پرینتر

مشکلات الکترونیکی پرینتر ایراداتی هستند که به سیستم برق دستگاه مربوط می‌شوند. نقص در جریان برق مثل نوسان برق، مشکل در کابل دستگاه یا اتصالات و غیره همگی بیانگر خرابی در بخش الکترونیکی هستند. در این مواقع باید یک تعمیرکار حرفه‌ای جریان برق و اتصالات را با دقت زیاد بررسی نماید.

  • روشن نشدن پرینتر
  • روشن و خاموش شدن پی در پی

این مشکلات به دلیل نقص در سیستم برق دستگاه اتفاق می‌افتند.

خطاهای نرم‌افزاری پرینتر

ایرادات نرم افزاری پرینتر هم در تعمیر پرینتر به وفور به چشم می‌خورند. طبیعتا این مشکلات به بخش نرم افزاری مربوط هستند. برای مثال نصب نادرست درایورهای پرینتر می‌تواند باعث عدم شناخت پرینتر توسط کامپیوتر شود. در این صورت باید برای تعمیرات پرینتر خطاهای نرم افزاری را شناسایی و برطرف نمود.

  • شناسایی نشدن پرینتر
  • عدم اجرای دستور پرینت
  • ارسال دستور پرینت به دستگاه دیگر
  • عدم چاپ صفحات وب
  • عدم چاپ عکس در پرینت
  • پرینت صفحات رو همدیگر
  • تکرار پرینت صفحات
  • پرینت برعکس
  • کاهش سایز پرینت

این مشکلات به دلیل ایرادات نرم افزاری بروز پیدا می‌کنند.

راهنمای عیب‌یابی مشکلات پرینتر

در این بخش از راهنمای تعمیر پرینتر به بررسی ایرادات نسبتا شایع در چاپگرها می‌پردازیم. در یک دستگاه پرینتر جوهرافشان یا پرینتر لیزری مشکلات عدیده‌ای مشاهده می‌شود. اما برخی از این مشکلات نسبتا شایع و رایج هستند. برای مثال گیر کردن کاغذ داخل دستگاه یکی از آزاردهنده ترین ایراداتی است که کاربران با آن مواجه می‌شوند. بنابراین در این مقاله با صرف نظر از مشکلات نادر، به ایراداتی خواهیم پرداخت که برای هر کاربری ممکن است اتفاق بیفتد. پیشنهاد می‌کنم این بخش از آموزش تعمیر پرینتر را با دقت بیشتری مطالعه بفرمایید، چرا که شاید بتواند مشکل شما را برطرف کند.

اینفوگرافی مربوط به آموزش عیب یابی پرینتر

رفع گیر کردن کاغذ

یکی از مشکلات نسبتا رایج در کار با پرینتر، گیر کردن کاغذ در داخل دستگاه است. دلایل متعددی باعث بروز این مشکل می‌شوند. استفاده از کاغذ نامناسب، خرابی فیوزینگ، غلطک‌ها یا مشکلات کارتریج همگی می‌توانند دلیل گیر کردن کاغذ داخل دستگاه باشند. در بسیاری از مواقع پس از باز کردن دستگاه و خارج کردن کاغذ، به راحتی می‌توان مجددا از دستگاه استفاده کرد. اما اگر مشکل برطرف نشد، یا این اتفاق به صورت مکرر تکرار شد، باید از یک متخصص حرفه ای برای تعمیرات پرینتر کمک بگیرید.

حل مشکلات کیفیت چاپ

منظور از مشکلات کیفیت چاپ، کم رنگ شدن پرینت، چاپ با خطوط افقی، چاپ نامناسب و موارد اینچنینی است. در صورت مواجهه با این مشکلات باید برای تعمیر پرینتر مشکلات متعددی را بررسی کنید. همانطور که گفته شد، در بسیاری از مواقع چاپ نامناسب خبر از مشکلات نرم افزاری می‌دهد. اما گاهی اوقات کاهش کیفیت چاپ بیانگر استفاده از کاغذ، جوهر یا تونر نامناسب است، خصوصا اگر به تازگی جوهر یا تونر دستگاه را عوض کرده باشید! خراب شدن کارتریج و تونر از دیگر دلایل مشکلات چاپ محسوب می‌شود که باید بدان توجه کنید.

تعویض قطعات و لوازم جانبی پرینتر

اگر راهنمای تعمیر پرینتر را مطالعه کرده باشید، اکنون می‌دانید بسیاری از مشکلات پرینتر به دلیل خرابی در قطعات داخلی بروز پیدا می‌کند. در این زمان باید به فکر تعمیر یا تعویض قطعه معیوب باشید. قطعاتی که بیشترین خرابی را در دستگاه پرینتر متوجه می‌شوند، عبارتند از: تونر، کارتریج جوهر، درام و غیره. از این مشکلات به عنوان مشکلات مکانیکی یاد می‌شود. برای مثال پایین بودن کیفیت چاپ دستگاه می‌تواند به علت خرابی یا کثیف شدن تونر، دارم، کارتریج، هد و غیره ایجاد شود. در این مواقع باید قطعه خراب را تعمیر کنید یا در اکثر مواقع آن را با یک قطعه جدید تعویض کنید.

تعویض تونر و کارتریج جوهر

یکی از خرابی‌های مهمی که در آموزش تعمیر پرینتر باید بدان توجه کرد، خراب شدن تونر و کارتریج است. اگر با مشکلاتی نظیر کیفیت پایین چاپ روبرو شده‌اید، باید حتما صحت تونر و کارتریج را بررسی کنید. مثلا لکه دار شدن چاپ می‌تواند یک نشانه واضح از خراب شدن تونر در پرینتر لیزری یا کارتریج در پرینتر جوهر افشان باشد.

تعمیر یا تعویض درام یونیت و لیزر یونیت (واحد تصویر برداری)

تعمیر خرابی درام و لیزر یونیت (یا همان واحد تصویربرداری) باید توسط تکنسین حرفه ای انجام شود. درام در پرینتر جوهر افشان وظیفه انتقال جوهر بر روی کاغذ را بر عهده دارد. همچنین لیزر یونیت عملیات جذب تونر بر روی کاغذ را انجام می‌دهد. در نتیجه کوچکترین خرابی در یکی از این دو قطعه می‌تواند عملیات چاپ را با مشکل مواجه کند. چاپ صفحات تار، کیفیت پایین چاپ، ایجاد لکه بر صفحه و غیره از مهمترین نشانه‌های خرابی این دو قطعه است. البته انتخاب میان تعمیر یا تعویض خرابی این قطعات به میزان خرابی و تصمیم شما بستگی دارد. اگر خرابی قابل تعمیر باشد، می‌توان قطعه را تعمیر کرد، اما بهتر است با اندکی هزینه بیشتری آن را تعویض کنید.

تعمیرات تخصصی پرینتر بر اساس نوع

در این بخش از راهنمای تعمیر پرینتر به تعمیرات پرینتر بر اساس نوع آنها می‌پردازیم. به طور کلی پرینترهای موجود در بازار به دو دسته پرینترهای جوهرافشان و پرینترهای لیزری تقسیم می‌شوند. البته برخی از انواع پرینترها تحت عنوان پرینترهای چندکاره نیز وجود دارند. یک چاپگر چندمنظوره می‌تواند جوهرافشان یا لیزری باشد. در واقع پرینترهای چندکاره جزو دو گروه اصلی انواع پرینتر هستند. با تمام تفاسیر تعمیرات هر گروه از این دستگاه‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

  • تعمیر پرینتر جوهرافشان
  • تعمیر پرینتر لیزری
  • تعمیر پرینتر چندمنظوره

در ادامه به صورت جزئی‌تر به تعمیرات تخصصی انواع پرینتر بر اساس نوع آنها می‌پردازیم.

تعمیر پرینتر جوهرافشان

پرینتر جوهرافشان یکی از رایجترین انواع چاپگرهای بازار است. در این نوع دستگاه، جوهر به وسیله درام یونیت روی کاغذ ریخته می‌شود. به این ترتیب عملیات چاپ صورت می‌پذیرد. تعمیر پرینترهای جوهرافشان نسبت به سایر انواع پرینترها هزینه بیشتری دارد. چرا که این سری از محصولات از سیستم پیچیده‌تری برخوردار هستند.

تعمیر پرینتر لیزری

بر خلاف پرینترهای جوهرافشان، در مدلهای لیزری چاپ بر اساس جذب تونر بر سطح کاغذ انجام می‌شود. خرابی این نوع از چاپگرها نیز نسبتا رایج است، بنابراین تعمیر پرینتر لیزری یکی از پرتقاضاترین نیازهای افراد محسوب می‌شود. منتهی هزینه تعمیر پرینتر لیزری با دلیل سیستم ساده‌تری که دارد، کمتر است.

تعمیر پرینترهای چندکاره

پرینترهای چندمنظوره در واقع یک دستگاه همه کار با قابلیت چاپ، فکس، فتوکپی و اسکن هستند. این پرینترها می‌توانند جوهرافشان یا لیزری باشند. با توجه به نوع پرینتر چندکاره، تعمیر پرینتر چندمنظوره می‌تواند مفاوت باشد. در نهایت هزینه تعمیر این نوع چاپگرها به مدل‌ و پیچیدگی سیستم آنها بستگی دارد.

نگهداری و پیشگیری از خرابی‌های پرینتر

خواندن این قسمت از راهنمای تعمیر پرینتر برای افرادی که با پرینتر سر و کار دارند، جزو واجبات است. البته باید قبول کرد هر پرینتر عمر مفید خود را دارد، بنابراین پس از مدت خاص باید آن را تعویض کرد. اما اگر می‌خواهید عمر مفید دستگاه چاپ خود را افزایش دهید، باید حتما در نگهداری از آن به نکات متعدد توجه کنید. جهت نگهداری و پیشگیری از خرابی پرینتر رعایت اصول زیر توصیه می‌شود:

  1. برای تمیزکاری پرینتر برنامه ریزی کنید.
  2. از کاغذ، تونر و جوهر باکیفیت برای چاپ استفاده بنمایید.
  3. حجم سینی پرینتر را بیش از حد با کاغذها پر نکنید.
  4. با پرینت مرتب از خشک شدن جوهر پرینتر جلوگیری نمایید.
  5. درایورهای پرینتر را به صورت مرتب آپدیت کنید.
  6. پرینتر را در مجاورت هوای مرطوب قرار ندهید.
  7. در حمل و نقل پرینتر نهایت دقت را به خرج دهید.
  8. سرویس دوره‌ای پرینتر را جدی بگیرید.

تمیز کردن و نگهداری پرینتر

آموزش تعمیر پرینتر را با تمیز کردن پرینترها ادامه می‌دهیم. دستگاه چاپگر پس از مدتی فعالیت گرد و غبار و کثیفی را به خود جذب می‌کند. در این مواقع رفته رفته قطعات دچار استهلاک می‌شوند. بنابراین بهتر است تمیزکاری پرینتر را در دستور کار خود قرار دهید. کافی است پشت دستگاه را باز کنید و قطعات داخلی را به دقت تمیز کنید. حتی می‌توانید سیم و کابل پرینتر را به کمک پنبه آغشته شده به الکل پاکسازی نمایید. این رویه را هر چند وقت یکبار تکرار کنید. البته در این پروسه باید دستکش داشته باشید تا از حساسیت دور بمانید.

راهنمای انتخاب مواد مصرفی مناسب

یکی از مهمترین نکات جهت حفظ و نگهداری هرچه بهتر از پرینتر، انتخاب مواد مصرفی مناسب برای آن است. منظور از مواد مصرفی پرینتر همان کاغذ، جوهر یا تونر است. شاید وسوسه شوید تا به خاطر اندکی هزینه کمتر از جوهر ارزان یا کاغذ بی کیفیت استفاده کنید، اما این کار تنها باعث خرابی و فرسوده شدن پرینتر زودتر از عمر مفید دستگاه خواهد شد. پس در انتخاب مواد مصرفی دقت کنید.

پرسش و پاسخ رایج درباره آموزش تعمیر پرینتر

دلایل کم شدن کیفیت چاپ پرینتر چیست؟

  • خرابی کاتریج یا تونر – استفاده از کاغذ، تونر یا جوهر بی کیفیت – مشکلات نرم افزاری

چرا کاغذ در داخل پرینتر گیر می‌کند؟

  • استفاده از کاغذ نامناسب، خرابی فیوزینگ، خرابی غلطک‌ها یا مشکلات کارتریج همگی می‌توانند دلیل گیر کردن کاغذ در دستگاه پرینت باشند.

اگر کاغذ در پرینتر گیر کرد چکار کنیم؟

  • در وهله اول می‌توانید با باز کردن پشت پرینتر، کاغذ را به آرامی از دستگاه خارج کنید. اما در صورت تکرار این اتفاق باید از یک تعمیرکار خبره کمک بگیرید.

چرا پرینتر روشن نمیشه؟

  • این مشکل معمولا به ایرادات الکترونیکی مربوط می‌شود. باید جریان برق و اتصالات را بررسی کنید.

آیا تعمیر پرینتر کار عاقلانه‌ای است؟

  • بستگی دارد! گاهی اوقات پرینتر نو است و خرابی به صرف اندکی هزینه تعمیر می‌شود. اما گاهی هزینه تعمیر آن تفاوت زیادی با خرید یک پرینتر جدید ندارد. در این مواقع تعمیر آن اصلا عاقلانه نیست، خصوصا زمانی که پرینتر عمر خود را کرده باشد.

بهترین راهکار جهت تعمیر پرینتر چیست؟

  • تعمیرات پرینتر یک امر تخصصی است. برای تعمیر انواع خرابی در پرینتر بهتر است از یک تیم حرفه ای  کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *